Tropicielka-wywiadowca
Jestem na tropie harcerskiej przygody. Przestrzegam Prawa i
Przyrzeczenia Harcerskiego w życiu codziennym. Mam oczy i uszy otwarte. Ćwiczę
swoją spostrzegawczość. Aktywnie uczestniczę w zadaniach zastępu i drużyny. Zdobywam harcerską wiedzę i doskonalę
umiejętności z różnych dziedzin harcerskiego życia.
Do próby może przystąpić harcerka lub harcerz, która/y:
- zdobyła/ył stopień ochotniczki/młodzika; jeśli nie posiada stopnia ochotniczki/młodzika, realizuje próbę tropicielki/wywiadowcy poszerzoną o wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach poprzedniego stopnia;
- aktywnie uczestniczy w życiu zastępu i drużyny.
Zalecany czas trwania próby: 6-12 miesięcy
Wymagania stopnia
Praca nad sobą
- Notuję sytuacje, w których postąpiłam/em zgodnie i niezgodnie z Prawem Harcerskim i na ich podstawie dokonałam/em wyboru punktu Prawa Harcerskiego, nad którym szczególnie chciałabym/łbym mocno popracować.
- Robię codzienny rachunek dobrych i złych uczynków.
- Ukończyłam/em próbę silnej woli, np. przez tydzień zrezygnowałam/em ze słodyczy, oglądania telewizji, gier komputerowych.
Życie rodzinne
- Przygotowałam/em uroczysty posiłek dla domowników lub uczestniczyłam/em w przygotowaniach świąt rodzinnych.
- Znam historię swojej rodziny.
- Rozmawiam z rodziną o swoich problemach.
Zaradność życiowa
- Osiągnęłam/em dobre wyniki w grach na spostrzegawczość.
- Uczestniczyłam/em w akcji zarobkowej drużyny.
- Wiem, jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt (u chłopców) w moim wieku. Staram się poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.
- Znam szkodliwe skutki palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.
- Regularnie uprawiam wybraną dziedzinę sportu lub aktywności ruchowej. Poprawiłam/em swoje osiągnięcia.
- Systematycznie ćwiczę znajomość języka obcego.
- Korzystałam/em z informacji PKS, PKP, uzyskałam/em
potrzebny numer telefoniczny
i znalazłam/em potrzebną informację w internecie.
Wiedza harcerska
1. Znam najważniejsze wydarzenia z dziejów harcerstwa. Potrafię
wskazać kilka postaci zasłużonych dla ruchu harcerskiego.
- Wiem, jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej.
- Wiem, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnię, dlaczego harcerki noszą na mundurze plakietkę WAGGGS, a harcerze plakietkę WOSM.
- Znam historię swojej drużyny (szczepu) oraz bohatera drużyny (szczepu). Wiem, jakie cechy bohatera drużyny (szczepu) warto naśladować.
- Wiem, kto jest bohaterem mojego hufca i mojej chorągwi.
- Znam nazwy stopni harcerskich i instruktorskich oraz sposób ich oznaczania na mundurze. Wiem, jakie sznury noszą instruktorzy komendy hufca, komendy chorągwi, Głównej Kwatery i Przewodniczący ZHP. Znam ich miejsce w strukturze ZHP.
- Przeczytałam/em minimum dwie książki o tematyce harcerskiej.
Techniki harcerskie
- Znam skład apteczki drużyny i wiem, jak stosować znajdujące się w niej środki. Potrafię udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w oku, omdlenia, udaru słonecznego. Pełniłam/em służbę samarytańską, np. na wycieczce, biwaku, festynie.
- Wyznaczyłam/em azymuty w terenie. Wykonałam/em
szkic drogi, zaznaczając azymuty, charakterystyczne obiekty i odległości.
Posługując się busolą i mapą dotarłam/em do wyznaczonego miejsca.
Wyznaczyłam/em w nocy kierunek północny. Prawidłowo oceniłam/em „na oko”
odległość w terenie, długość przebytej drogi oraz czas marszu.
W pomiarach wykorzystałem wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy. - Znam oznakowanie szlaków turystycznych oraz zasady poruszania się po nich. Przeszłam/przeszedłem oznaczonym szlakiem.
- Uczestniczyłam/em w rozstawianiu obozu. Zbudowałam/em proste urządzenie obozowe lub wykonałam/em element zdobnictwa obozowego. Znam osiem węzłów, wykorzystałam/em je w praktyce (np. przy budowie urządzeń, w zdobnictwie obozowym lub podczas wędrówki). Przygotowałam/em posiłek dla zastępu na kuchni polowej lub kuchence turystycznej.
- Kompletuję ekwipunek turystyczny odpowiedni na
różne pory roku.
- Nadałam/em i odebrałam/em wiadomość przekazaną alfabetem Morse’a.
- Odnalazłam/em w środowisku naturalnym 5 roślin chronionych.
- Obserwowałam/em wybrane zwierzę i opowiedziałam/em innym (w zastępie, w drużynie lub w klasie) o swoich spostrzeżeniach.
- Wykonałam/em pożyteczną pracę na rzecz przyrody.
Postawa obywatelska
- Znam obszar swojej gminy i jej siedzibę. Sprawnie posługuję się planem lub mapą swojej okolicy, na jej podstawie dotrę we wskazane miejsce.
- Znam daty świąt narodowych, wiem, jakie wydarzenia
te święta upamiętniają. Przygotuję
z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich. - Potrafię wskazać na mapie krainy geograficzne Polski.
- Wiem, kto jest protektorem ZHP.
- Znam flagę Unii Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw, które należą do Unii Europejskiej.
Zdobyłam/em w
czasie trwania próby przynajmniej trzy sprawności, w tym przynajmniej jedną
dwugwiazdkową.
Uwaga. Próbę można uzupełnić o dodatkowe wymagania przyjęte w
środowisku.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz